 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
שואלים: מה זה קיבוץ?
מקבלים תשובות מהתלמידים ומקרינים סרטון אחד מהשניים:
קיבוץ גבולות (2:39 דקות)
קיבוץ קטורה תעודת זהות (5:37 דקות).
שאלות מנחות לצפייה: אילו דברים אפשר למצוא בקיבוץ? ערכו רשימה של מקומות/נופים/תעסוקות הנמצאים בקיבוץ. מה מושך בקיבוץ? מה מושך פחות?
|
10 דקות |
 |
התנסות |
- מציגים תמונות של קיבוצים ותמונות מחיי הקיבוץ.
כל תמונה מציגה אספקט אחר בחיי הקיבוץ: תמונות של ענפי הכלכלה השונים, תמונה של בית הילדים, תמונה של חדר האוכל, צילום אוויר של הקיבוץ וכך הלאה. מלווים את התמונות בסיפורים והסברים על הקיבוץ וכן בשאלות לתלמידים (למשל: אתם הייתם רוצים לישון בבית ילדים? הייתם מוכנים לקום לחליבת בחמש בבוקר? הייתם מוכנים לשיתוף?)
התמונות מגוגל: קיבוץ, קיבוץ רפת, קיבוץ לול, קיבוץ חדר אוכל, קיבוץ בית ילדים, קיבוץ מפעל, קיבוץ פלחה, קיבוץ חקלאות, קיבוץ חג, קיבוץ טקס וכו'.
- מחלקים דף עבודה – מאפייני הקיבוץ אז והיום (מצורף). עבור כל מאפיין, על התלמידים לכתוב אם הוא מתאים לקיבוץ בראשיתו או לקיבוץ כיום. אפשר גם לגזור את המשפטים ולתת לתלמידים לסדר אותם בטבלה בשני טורים אלו.
בסוף הפעילות אפשר לשאול: אילו מהשינויים שהתרחשו היו טובים לדעתכם? אילו היו פחות טובים? לו גרתם בקיבוץ, באיזה קיבוץ הייתם רוצים לגור – זה של היום או זה של פעם? למה?
|
10 דקות
10 דקות |
 |
יישום |
- מהי קריקטורה? הרצאה קצרה בנושא, אפשר עם הדגמות של כמה קריקטורות. הגדרה של קריקטורה - כאן, דוגמאות לקריקטורות- כאן
- המורה מציגה כמה קריקטורות על הקיבוץ (מצורפות). מנתחים את הקריקטורות יחד עם התלמידים: מה מצחיק? האם יש העברת ביקורת בקריקטורה?
הקריקטורות:
משלוח מנות ל/מ תושבי העיר,
אהבה בשדות,
כולם יודעים הכל על כולם,
חוסר ידיים עובדות,
מה מצייר הצייר?,
לינה בבית התינוקות 2,
מתנדב נופל מסולם,
ילדי הקיבוץ כיום,
כן אני מנהל בית החרושת, אבל היום שבת,
אפשר גם...
- עבודה בקבוצות: הקמת קיבוץ – בוחרים שם ומקום לקיבוץ. אילו מקורות תעסוקה יהיו בו? האם הכסף יחולק בין כל החברים? האם יהיה בו חדר אוכל או שכל חבר יאכל בחדרו? מהם תנאי הקבלה לחברים חדשים? האם יעבדו רק בקיבוץ או גם מחוץ לקיבוץ? האם הלינה תהיה עם ההורים או בבית ילדים? האם יהיו דמי כיס לכל אחד – או לא? אילו מבנים יוקמו בקיבוץ? איך יחגגו את החגים?
|
10 דקות
10 דקות |
 |
עבודה פרטנית |
ראו שיעורי הבית
|
|
 |
העשרה |
קריאת קטע מתאים מסדרת הכתבות מה ראתה החסידה, מאת אסף ענברי |
|
 |
סיכום ורפלקיציה |
מה למדתם על הקיבוץ? איך אתם מרגישים לגבי הקיבוצים? האם הייתם רוצים לבקר או לגור בקיבוץ? מה אהבתם\סיקרן\חידש לכם במיוחד. ( רצוי לבצע אחרי העבודה במעבדת המחשבים). |
15 דקות |
 |
מעבדת מחשבים |
עבודה בזוגות: בנו מצגת המציגה את הקיבוץ ואופיו, כיום. בין יתר הדברים, על המצגת להתייחס לנקודות האלה:
- כמה קיבוצים פזורים ברחבי הארץ?
- מהו הקיבוץ הוותיק ביותר? באיזו שנה הוא נוסד?
- כמה תושבים יש בסה"כ בכל הקיבוצים בישראל?
- מהו הקיבוץ הגדול ביותר?
- ממה מתפרנסים האנשים בקיבוצים?
- מהם השינויים ( ציינו לפחות 3 )שעבר הקיבוץ עם השנים?
|
35 דקות |
 |
שיעורי בית |
עבודת בית:
- כתבו רשמים מביקור בקיבוץ או בחרו קיבוץ הקרוב ליישובכם והכינו לו תעודת זהות: מיקום, משמעות שם היישוב , שנת ההקמה, מספר התושבים, ענפי הכלכלה. אתם יכולים להעזר באתר 'שמקום'
- ראיון עם יוצא קיבוץ. מצאו אדם שגדל בקיבוץ או התגורר בו בעבר או מתגורר בו היום. כתבו כמה שאלות וראיינו אותו. לחילופין: כתבו סיפור קצר המתאר את חוויותיו של ילד הגדל בקיבוץ.
|
|
|