 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
 |
שלב חשיפת/הבנת העקרונות החשובים שיופיעו במשימה המרכזית של השיעור שתוצג בהמשך. |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
הצגת סיטואצית הפתיחה
מציגים על הלוח שמונה קלפים שעליהם כתובים המספרים 8-1.
ההנחיה שתוצג לתלמידים
עליכם לבנות בעזרת המספרים שבקלפים תרגילים שבהם מחברים שברים שהסכום שלהם שווה לשלם אחד.
(שימו לב! מותר להשתמש באותו מספר יותר מפעם אחת.)
כדי למצוא תשובות מתאימות - התלמידים ישתמשו באמצעי המחשה.
לאחר התנסות קצרה התלמידים יציעו תרגילים.
יש לרשום על הלוח את התרגילים על הלוח,ולהמחיש אותם בעזרת היישומון.
בדיון יש להדגיש את השוויון ל-1.
תשובות מצופות
לדוגמה:
1/2+1/2=2/2=1
1/7+6/7=7/7=1
1/4+3/4=4/4=1
1/3+1/3+1/3=3/3=1
1/4+2/4+1/4=4/4=1
כל התרגילים שיוצעו יישארו על הלוח לשלב הדיון והסיכום של השיעור
|
מומלץ לבקש מהתלמידים להציג באמצעות המחשה כלשהי (קשתות, מודל הגזרות, שברים במלבנים ועוד) את התרגילים שיצרו.
במקביל להדגיש את הקשר בין ההמחשה של התלמידים להמחשה ביישומון ולייצוג בתרגיל.
בשלב זה של ההוראה יש להניח שמרבית התלמידים יציגו תרגילי חיבור הכוללים שברים בעלי אותו מכנה.
אם יוצגו תרגילים הכוללים שברים שאינם בעלי אותו מכנה - יש לבדוק את הסכום 1 רק בעזרת אמצעי המחשה או יישומון ולא להסביר את המעבר למכנים שווים.
טעויות צפויות
תלמידים יכולים לטעות ולחבר מונים ומכנים, לדוגמה:
1/2+1/2=2/4
במקרה זה, חשוב להביא את התלמידים להבנה שיש טעות, באמצעות המחשה או בעזרת היישומון.
אם הטעות לא תעלה בכיתה – אין הצדקה לדון בה.
|
 |
שלב הצגת המשימה המרכזית של השיעור
ושלב ההתמודדות העצמית של התלמידים
|
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
הצגת הסיטואציה המרכזית
בנו בעזרת המספרים שבקלפים תרגילים שבהם מחברים שברים שהסכום שלהם שווה לשלם אחד
(שימו לב! אסור להשתמש יותר מפעם אחת באותו מספר.)
חשוב להפנות את תשומת לב התלמידים לכך שיש שמות שונים לשבר.
התלמידים ישתמשו באמצעי המחשה.
תשובות מצופות שיעלו בעבודת התלמידים
2/8+3/4=1 3/6+1/2=1
|
קשיים צפויים
קשיים הנובעים מאי הבנה שלכל שבר ייצוגים שונים.
במקרה זה מומלץ שהמורים יסייעו לתלמידים המתקשים על ידי עבודה משותפת של יצירת שמות שונים לשברים, המבוססת על המחשה וכתיבת המספרים.
חשוב להדגים לתלמידים שאפשר לכתוב לדוגמה: במקום
1/2
את השבר
3/6
או כל שבר אחר השווה
ל- 1/2.
ההדגמה תתבסס על ייצוג חזותי שבו יומחש לתלמידים שגזרות (או מלבנים או כל ייצוג אחר באמצעות מודל השטח) המייצגות את שני השברים הן שוות שטח.
|
 |
שלב איסוף הרעיונות לרעיון מרכזי |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
הצגת דרכי פתרון/פתרונות שונים
בשלב הצגת התרגילים,חשוב להשוות אותם לתרגילים שהושארו על גבי הלוח משלב הפתיחה של השיעור.
את התרגילים יש להמחיש בעזרת היישומון ואמצעי המחשה ולקשר בין המודלים והתרגילים, למשל:
1/2+1/2=1
מקביל לתרגיל
2/4+1/2=1
3/4+1/4=1
מקביל לתרגיל
6/8+1/4=1
ולכן:
1-1/4=6/8
נקודות חשובות שיודגשו בדיון
- לשלם יש שמות שונים.
- יש אין סוף שמות שונים לכל שבר.
- ניתן לייצג שבר ותרגילי חיבור שברים באמצעות חלוקה של צורה גיאומטרית, כמו עיגול או מלבן.
|
בשלב הצגת התרגילים על ידי התלמידים, חשוב להדגיש את השקילות שבין התרגילים.
ניתן להמחיש זאת בעזרת היישומון, למשל -
בהתחלה להציג את ה-1/2
באמצעות גזרה של חצי עיגול.
את חצי העיגול אפשר לכסות ב-3 גזרות של 1/6, כך שהתלמידים יבחינו שהשטחים שווים, ולכן השברים שווים.
|
 |
פעילויות משלימות לעבודה עצמית של תלמידים |
- התלמידים יתבקשו לענות על המשימות הבאות כשהם נעזרים
באמצעי המחשה וביישומון.
- כתבו תרגילי חיסור של שברים פשוטים כך שההפרש ביניהם יהיה שווה ל-0. בכל תרגיל השתמשו בארבע ספרות שונות זו מזו, מבין הספרות:
9 ,8 ,7 ,6 ,5 ,4 ,3 ,2 ,1
- כתבו תרגילי חיסור שיש בהם שברים פשוטים כך שההפרש בין שני המספרים יהיה מספר גדול מ-0 וקטן מ-1.
בכל תרגיל השתמשו בארבע ספרות שונות זו מזו, מבין הספרות:
9 ,8 ,7 ,6 ,5 ,4 ,3 ,2 ,1
- לתלמידים מתקדמים
|