 |
מהלך ההוראה |
רציונל למורה |
זמן
 |
שיעור מספר 1 מבנה הידיעה פעילות קריאה לקראת כתיבה |
שיחה מקדימה - בבית הספר מתפרסם עיתון בית-ספרי.
התבקשנו על ידי עורכי העיתון לכתוב ידיעות/כתבות מעניינות. לשם כך נלמד על מאפייני הידיעה ונתנסה בכתיבה.
שואלים את התלמידים - מהי ידיעה? איפה אנו "פוגשים" ידיעות?
ורושמים את תשובותיהם במחשב תוך כדי הצגת הדברים באמצעות מקרן. לאחר מכן עורכים רשימה של נושאים שבהם עוסקות הידיעות.
הסבר למורה: ידיעה היא טקסט מידעי-סיפורי על אירוע אקטואלי שעשוי לעניין את הציבור או שחשוב ליידע את הציבור עליו. מטרת הידיעה להביא מידע מעודכן, מעניין ורלוונטי עבור הציבור. על פי מילון ספיר: ידיעה היא אירוע שמודיעים עליו, חדשה, שמועה.
אנו פוגשים ידיעות בעיתונים, בטלוויזיה, ברדיו, באינטרנט. ידיעות יכולות לעסוק בנושאים הבאים: פוליטיקה, פלילי, בריאות, מדע, תרבות, כלכלה, ספורט ועוד.
הפניה לתכנית הלימודים
אישי - המורה מציגה באמצעות המחשב והמקרן ידיעה אקטואלית ומחלקת עותק לתלמידים. התלמידים מזהים את מבנה הידיעה ומסמנים כל חלק בצבע אחר. (אם הפעילות מתבצעת בחדר מחשבים, שבו לכל תלמיד מחשב, כל תלמיד יעלה מתוך אתר באינטרנט ידיעה ויעבוד עליה). ניתן לומר לתלמידים מתקשים שהחלוקה של מבנה הידיעה נקבעת על פי גודל האותיות והמשפטים המודגשים.
במליאה
- המורה תבדוק עם התלמידים את אשר סימנו באמצעות סימון והדגשת חלקי המבנה תוך כדי המללת החלקים (חלקי מבנה הידיעה הם: כותרת, כותרת משנה, פתיח וגוף הידיעה). לבסוף התלמידים כותבים את שמות החלקים שלעיל בידיעות שלפניהם או שהעלו במחשב באמצעות האינטרנט.
כדאי להעיר שהרכיבים, כותרת משנה ופתיח, לא תמיד קיימים בכל ידיעה.
|
בפתיחה זו יש חשיבות בהתחברות לידע קודם ולאסוציאציות של הלומדים לגבי המושג: ידיעה. בפתיחה זו יש חשיבות בהתחברות לידע קודם ולאסוציאציות של הלומדים לגבי המושג: ידיעה.
ייתכן שיעלה שמו של העיתון "ידיעות אחרונות" בהקשר זה או תהיה פרשנות של הלומדים למילה: ידיעה, דרך השורש של המילה. מן הראוי לדון על כך.
|
15 דקות
10 דקות
10 דקות |
שיעור מספר 2 סוגי כותרות העל פעילות קריאה לקראת כתיבה |
במליאה - המורה מציגה קובץ וורד שהכינה מבעוד מועד. בקובץ כותרות אקטואליות שונות, הלקוחות מידיעות בעיתונים.
קבוצות - הילדים קוראים את כותרות הידיעות וממיינים אותן כראות עיניהם.
במליאה - הילדים מדווחים על הצעותיהם למיון ודנים בהם. המורה תציע למיין את הכותרות על פי המיון הבא: כותרות שתפקידן למסור מידע וכותרות שתפקידן לסקרן את הקורא.
אישי - התלמידים ימיינו את הכותרות בטבלה על פי הצעת המורה.
דוגמה לכותרת מוסרת מידע שלקוחה מעיתונים: "תינוקת נפלה ממשטח החתלה ונפגעה בראשה". דוגמה לכותרת מסקרנת: "מסע בין כוכבות".
במליאה - המורה מציגה כותרות שונות (כפי שנכתבו בעיתונים שונים) לאירועים דומים. הילדים מביעים את דעתם בכתב או בעל פה ומנמקים את בחירת הכותרת המתאימה יותר לידיעה.
|
חשוב בתחילה לאפשר לתלמידים למיין את הכותרות על פי דרך החשיבה והיצירתיות שלהם. |
15 דקות
15 דקות
10 דקות
10 דקות
|
שיעור מספר 3 מאפייני כותרות העל פעילות קריאה לקראת כתיבה |
במליאה - המורה מציגה באמצעות המחשב והמקרן כותרות שונות הלקוחות מעיתונים, לדוגמה:
האש מתפשטת
חוק בלי כיסוי
משבר אמון
לכלא, ביחד
המורה שואלת - מה מאפיין כותרות אלה המופיעות בעיתונים? (הכותרות מנוסחות בדרך כלל בתמצות ובדחיסות בפרטים.)
בקבוצות - המורה מציגה שלוש "סדרות" נוספות של כותרות הלקוחות מעיתונים באמצעות המחשב והמקרן, בתוספת שאלה, והילדים דנים ועונים בקבוצה. להלן הסדרות והשאלות:
"סדרה" ראשונה:
מנכ"ל סלקום: מהפכה סלולרית
רה"מ: ישראל חזקה
צה"ל: שקט תמורת שקט
השאלה: מה מאפיין כותרות אלו? ( מנוסחות בקיצור) איך אפשר לנסח כותרות אלו באריכות? וזאת כדי שהילדים יגלו מה הם האמצעים שננקטו כדי שהכותרת תנוסח בקיצור. (ישנו שימוש בראשי תיבות, וכן ישנו שימוש בנקודתיים במקום פועלי אמירה, כמו: אמר, דיווח...)
"סדרה" שנייה:
צה"ל יעצור ההתפרעויות
הממשלה תקצר מצב החירום
חברי ההסתדרות יאריכו השביתה
השאלה: מה הושמט מהכותרות כדי שהכותרות ינוסחו בקצרה? (הושמטה מילת היחס "את".)
"סדרה" שלישית:
"לא נזוז עד שנראה אותו"
"אין אמון בין בכירי המשטרה"
השאלה: מה מאפיין את הכותרות הללו? (שימוש בדיבור ישיר.)
זוגות - התלמידים מסכמים וכותבים את מאפייני כותרות הידיעות באמצעות יצירת כלי בקרה (מחוון):
הכותרת מנוסחת בדרך כלל בתמצות ובדחיסות.
קיים שימוש בנקודתיים במקום פועלי אמירה.
הושמטה מילת היחס "את".
קיים שימוש בראשי תיבות.
מסירת דיבור ישיר ושימוש במירכאות.
המורה מציגה באמצעות מחשב ומקרן ידיעות שהשמיטה מהן את הכותרת.
זוגות - התלמידים מנסחים כותרות לידיעות.
במליאה - התלמידים בודקים את הכותרות שכתבו, וייערך דיון בנושא הערכת הכותרות.
|
לידיעות שיכתבו בעיתון הכיתתי או הבית–ספרי.
השימוש בראשי תיבות ובמירכאות נלמד בהקשר, אך גם באופן ממוקד בשיעורי לשון.
לצורך חזרה וקישור להמשך הפעילות |
10 דקות
15 דקות
5 דקות
10 דקות 5 דקות
|
שיעור מספר 4 כותרת משנה ופתיח פעילות קריאה לשם כתיבה |
במליאה - המורה מציגה ידיעה מאתר חדשות באינטרנט או ידיעה שנסרקה מעיתון, ושואלת - מה הם חלקי המבנה של הכתבה? המורה מקריאה את הכותרת וכותרת המשנה ושואלת - מהו המידע שנוסף לכותרת המשנה, שאינו קיים בכותרת? לאחר שהתלמידים ישיבו על תשובתה, תסמן המורה בהדגשה או בצבע את המידע הנוסף לכותרת המשנה, לדוגמה: בעיתון ידיעות בתאריך 11.4.11 התפרסמה ידיעה שכותרתה: הזמנה לחתונה. כותרת המשנה: 1,900 בני מזל הוזמנו לחתונתם של הנסיך ויליאם וקייט מידלטון. לכותרת המשנית התווסף המידע המודגש שעונה על השאלות - כמה מוזמנים? מי הם המתחתנים?
לאחר מכן המורה מקריאה את כותרת המשנה והפתיח ושואלת - מהו המידע שנוסף לפתיח, שאינו קיים בכותרת המשנה? גם כאן תסמן המורה את המידע שהורחב בפתיח על פי תשובותיהם של התלמידים. בסיום חלק זה המורה שואלת - היכן מצוי הגרעין של הידיעה או "ההפתעה" החדשותית? מה תפקידם של כותרת המשנה והפתיח בידיעה?
הסבר למורה: תפקידם של כותרת המשנה והפתיח להרחיב את הנאמר בידיעה. הידיעה מתקדמת מדיווח מתומצת לדיווח מפורט יותר, כאשר "ההפתעה" החדשותית מופיעה בראש הידיעה.
אישי - המורה תציג ידיעה באתר חדשותי באינטרנט באמצעות המקרן ותחלק עותק ממנה לכל תלמיד. (אם לכל ילד מחשב אישי, כל ילד יעלה את הידיעה.) כל תלמיד יסמן על גבי הידיעה מהו המידע החדש שמוסיפה כותרת המשנה על כותרת העל, ומהו המידע החדש שנכתב בפתיח שאינו מופיע בכותרת המשנה. בצבע אחר יסמנו הילדים את גרעין הידיעה ("ההפתעה" החדשותית).
|
לצורך חזרה וקישור להמשך.
באמצעות פעילות זאת, יראו התלמידים כיצד מתקדמת הידיעה מדיווח מתומצת לדיווח מפורט.
|
15 דקות
20 דקות
|
שיעור מספר 5 גוף הידיעה פעילות כתיבה |
במליאה - המורה מציגה ידיעה מאתר חדשות באינטרנט או ידיעה סרוקה מן העיתון ומקריאה את תוכנה. לאחר מכן שואלת את התלמידים - האם בידיעה נמסרות עובדות או דעות? מה הם המשפטים המפרטים והמרחיבים את הסיפור החדשותי בגוף הידיעה? המורה מסמנת בהדגשה או בצבע את תשובות הילדים.
קבוצה - התלמידים עורכים רשימה: מה הם הפרטים המרחיבים והמפרטים את תוכן הידיעה.
הסבר למורה: הידיעה העיתונאית מתמקדת בדרך כלל בעובדות ולא בפרשנות. עם זאת, עמדת הכותב יכולה להתבטא בבחירת הפריטים המודגשים וסדר הופעתם ובבחירת המילים לתיאור האירוע.
בגוף הידיעה יפורט ויורחב הסיפור החדשותי באמצעים אלה: מתן מענה לחמש שאלות הנקראות בשפה העיתונאית - חמשת המ"מים: מהו האירוע? מי הן הדמויות המשתתפות באירוע? מתי התרחש האירוע? מדוע התרחש האירוע? ובאיזה מקום?
התייחסות למידע קודם: תוך כדי הרחבת מידע והוספת מידע.
אם יש עיצוב גרפי כלשהו או מידע חזותי, כמו: תצלום, ציור או גרף, התלמידים ימצאו את הקשר בין המידע החזותי לתוכן הטקסט, ובמה מסייע המידע החזותי להבנת הידיעה.
זוגות - התלמידים כותבים ידיעה על פי המאפיינים שנלמדו בהתאם לנושא שניתן על ידי המורה בתחום דעת מסוים
(לדוגמה - בתנ"ך: המלכת שאול למלך).
|
|
15 דקות
15 דקות
15 דקות
|
שיעור מספר 6 מחוון לכתיבת ידיעות |
במליאה - התלמידים מציגים את הידיעות שכתבו בשיעור הקודם. המורה תדגיש שכדי להעריך את הידיעות שנקראו, יש צורך בכלי בקרה.
זוגות - התלמידים כותבים כלי בקרה לכתיבת ידיעה חדשותית על פי החומר שלמדו עד כה.
כלי בקרה אפשרי:
לידיעה מבנה שבה כותרת על, כותרת משנה, פתיח וגוף.
כותרת העל כתובה בתמצות.
כותרת העל מוסרת מידע או מעוררת סקרנות.
כותרת המשנה מרחיבה את כותרת העל.
הפתיח (אם קיים) מרחיב את הנאמר בכותרת המשנה.
בגוף הידיעה פירוט ומענה על חמשת המ"מים (מה?מי? מתי? מדוע? באיזה מקום?).
בידיעה כתובות עובדות, ויש הימנעות מהבעת דעות.
המידע המעניין או "ההפתעה" מופיעים בראש הידיעה.
שימוש באמצעים חזותיים להמחשה.
הרעיונות למחוונים של הילדים יגובשו במליאה למחוון הדומה למחוון שהוצע לעיל.
אישי - כל תלמיד ימסור לחברו את הידיעה שכתב בשיעור הקודם, כדי שיבדוק את המבנה והתוכן של הידיעה שכתב על פי המחוון שנוסח.
|
|
10 דקות
15 דקות
15 דקות
|
שיעור מספר 7 |
אישי - בשיעור זה התלמידים כותבים ידיעה לעיתון באמצעות המחוון על פי אירוע חדשותי שהמורה תקרין מן ה"יו טיוב".
במליאה - יתקיים דיון על ההבדלים בידיעות השונות שנכתבו מאותו אירוע.
אישי - רפלקציה:
התלמידים יכתבו מה למדו מן היחידה, מה היה קל, מה קשה, מה יחסם כיום לידיעות מן העיתון, וכן אם הם שמים לב למבנה, לתוכן, למסר החזותי יותר מבעבר.
בסיום היחידה, הפקת תוצר כתיבה ארוך טווח - הילדים יחברו ידיעות לאירועים שמתרחשים בכיתה ובבית הספר, לעיתון כיתתי שיופק על ידיהם, עם הקפדה על המאפיינים של הידיעה ועל מסירת עובדות.
|
|
20 דקות
15 דקות 15 דקות
|