מדינת ישראל
משרד החינוך
המינהל למדע וטכנולוגיה


יישוב עתיק, ותיק וצעיר
מולדת חברה ואזרחות
נושא השיעור יישוב עתיק, ותיק וצעיר
פיתוח אלה פאוסט, מדריכה ל"מולדת, חברה ואזרחות" וגיאוגרפיה
שכבת גיל כיתה ד'
משך השיעור 45 דקות
רציונל למורהיחידה זו תעסוק ב:
  • משמעות שמות יישובים.
  • במיון יישובים על פי זמן הקמתם: יישוב עתיק, יישוב ותיק ויישוב צעיר.
רצף היישובים אז והיום – פתיח.
מטרות תוכן
(תחומי תוכן וציוני דרך)
התלמיד יכיר את המושגים: יישוב עתיק, ותיק וצעיר.
התלמיד יכיר שמות של יישובים ומשמעותם.
מושגים יישוב עתיק, ותיק וצעיר.
מיומנויות המאה ה-21 מיומנויות כתיבה באתר שיתופי - "שמקום".
עזרים לתהליכי החשיבה ארגון בטבלת השוואה.
חומרי למידה
(כתובים ומתוקשבים)
ספר הלימוד: "לחיות יחד בישראל", כיתה ד'.
אתר "שמקום".
היענות לשונות מספר הקריטריונים להשוואה יינתן על פי דרגת הקושי.
תוצרי למידה הכנסת מידע על היישוב שבו מתגוררים התלמידים לאתר "שמקום".
מהלך השיעור
מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה מתבסס על האתר שמקום.
  • המורה מקרינה את מפת ישראל האינטראקטיבית מתוך אתר "שמקום" ומציגה את מיקום שלושת היישובים: טבריה, כרמיאל, רמת גן.
  • באתר "שמקום" - הקרנת מידע על היישובים: רמת גן, כרמיאל, טבריה.
למורה: נא להקריא רק את הפסקה הראשונה שבה המידע על שנת הקמת היישוב!
קריאת המידע על היישובים: רמת גן, כרמיאל, טבריה.
10 דקות
התנסות כתיבה באתר שיתופי "שמקום".
יישום עבודת כיתה:
  1. רשמו איזה מן היישובים האלה - רמת גן, כרמיאל וטבריה - הוא יישוב צעיר, יישוב ותיק, יישוב עתיק.
  2. נמקו תשובתכם - על פי מה קבעתם? (שנת הקמה)
שמות יישובים
המורה תחזור להציג את הקישורים של שלושת היישובים ותדגיש הפעם את משמעות שמם.
רמת גן - מקור השם גיאוגרפי - על שם הגנים.
טבריה - מקור השם היסטורי - על שם הקיסר טיבריוס.
כרמיאל - מקור השם תנ"כי/גיאוגרפי - בקעת בית הכרם.
20 דקות
עבודה פרטנית בספר הלימוד - עמ' 56, התלמידים יבדקו את משמעות השמות האלה: הרצליה, באר שבע, הררית. 10 דקות
העשרה אתגר - בדיקת יישוב נוסף באזור מגורי התלמיד.
סיכום ורפלקציה מה למדת מהשיעור? מה אהבת בשיעור? מה הוא חידש לך?
ציין דבר אחד שאהבת/עניין/סקרן/הרגיז אותך בתוך כל השיעור.
5 דקות
מעבדת מחשבים
עבודת בית: עבודת בית
היכנסו לאתר "שמקום".
היכנסו ליישוב שבו אתם מתגוררים:
  1. הוסיפו ארבעה פריטי מידע על היישוב שלכם.
  2. ציינו אם היישוב עתיק, ותיק או צעיר, ונמקו.
  3. מהי המשמעות של שם היישוב שבו התלמיד מתגורר?