 |
נושא היחידה |
הכרת
צמחים ממשפחות נפוצות, בסביבה הקרובה |
 |
פיתוח |
צוות
מדעים, מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית |
 |
שכבת גיל |
כיתה ג |
 |
משך היחידה |
5 שיעורים |
|
סביבת הלמידה |
מחשבים
למורים ולתלמידים |
 |
רציונל למורה |
הכרת מגוון הצמחים בסביבה
הקרובה היא חלק חשוב מהכרת הסביבה שבה אנו חיים.
הצמחים הם כמה מן היצורים
החיים בסביבה שבה חיים בני האדם, והכרתם מקלה על התמצאות במרכיבי הסביבה,
מעודדת
את אהבת הארץ ואת הרגשת השייכות לסביבה, ומבססת את ההבנה כי חשוב לשמור על
הסביבה
ועל מגוון המינים בה.
בפעילות זו יכירו התלמידים
צמחים ממשפחות נפוצות כדי להכין תערוכה של צמחים הנפוצים בסביבתם, בשימוש
במיומנויות של אוריינות מחשב ומידע.
משפחות הצמחים שנבחרו לפעילויות
אלה הן משפחות שיש להן נציגים כמעט בכל אזורי הארץ – ברוב המקומות אפשר
למצוא מיני
צמחים אחדים הנכללים במשפחות אלה.
|
 |
מטרות בתחום הדעת
|
התלמידים
יכירו צמחים ממשפחות נבחרות בסביבה הקרובה, וישייכו אותם למשפחות לפי צורה
ולפי מבנה
פרח אופייניים.
|
|
קשר לתכנית הלימודים |
תחום תוכן 3
מדעי החיים
תחום משנה
עולם היצורים החיים
סטנדרט תוכן
1.3. התלמידים יכירו את
מאפייני החיים ואת מורכבות עולם היצורים. הם יכירו את מגוון המינים ויפתחו
מודעות
לחשיבותו.
ציון דרך
צמחים:
מיון מבנה ותהליכים.
מיון צמחים ל-3-2 משפחות לפי
צורה ומבנה פרח אופייניים (כגון: מצליבים, פרפרניים ומורכבים).
נושא: הכרת צמחים בסביבה הקרובה ומיונם. |
 |
מיומנויות המאה ה-21 |
מיומנויות חשיבה ולמידה
- איסוף מידע על צמחים ממשפחות
שונות
- השוואה בין מבנה הפרחים של
צמחים מאותה המשפחה וממשפחות שונות
- עיבוד מידע והסקת מסקנות לגבי
המאפיינים הבולטים של משפחות הצמחים הנבחרות
- ייצוג והצגת המידע והידע
מיומנויות המחשב והמידע
- ניהול
מידע במחשב:
איתור קבצים, יצירת תיקיות, שמירה וגיבוי
- שימוש
במעבד
תמלילים (עריכה בסיסית של טקסט, הדבקת תמונות)
- צילום
דיגיטלי
(טלפון נייד, מצלמה)
- הורדת
תמונות אל המחשב
- העתקה
והדבקת
כתובות מדף אינטרנט
- הוספת
מידע
ותמונות למצגת
- הוספת
תמונות ומידע
בטבלה
- הדפסה
|
 |
ידע מוקדם לשיעור |
בתחום הדעת
- הכרת מאפייני החיים של
היצורים החיים ובכללם גם צמחים
- הכרת מחזור החיים של הצמח
ותופעות עונתיות (נביטה, פריחה ושלכת)
- זיהוי חלקי הצמח והבנת חשיבות
ההגנה על צמחי הבר
- הכרת המיון כדרך להתמצא בסביבה
והכרת 3-2 משפחות צמחים נפוצות.
באוריינות מחשב ומידע
- כתיבה במעבד תמלילים, עיצוב
ועריכת טקסט
- הוספת תמונות לקובץ טקסט
ועריכתן (מיקום, גודל)
- הפעלת צייר (Paint)
|
 |
חומרי הוראה
(כתובים ומתוקשבים)
|
|
 |
היענות לשונות |
שילוב
של שיטות הוראה שונות: למידה עצמית ולמידה בקבוצות; שימוש במגוון אמצעי
הוראה: דפי
הנחיות, טבלאות ומצגות אישיות וכיתתיות (משותפות, או בכלי שיתופי)
|
 |
תוצרי למידה המצופה
מהפעילות |
תערוכה
ובה: מצגת עם כרטיסיות מידע על צמחים ממשפחות נבחרות, לוחות עם תמונות של
צמחים
פורחים ומשחקים לימודיים (בינגו צמחים, רביעיות צמחים, משחק הזיכרון).
|
|
רצף
הלמידה |
היחידה
כוללת 5 משימות לתלמידים, המתאימות ל-5 שיעורים (כל משימה נמשכת שיעור
אחד).
שיעור 1: איתור צמחי בר בקרבת בית הספר, ממשפחות צמחים
שהמורה בחר, וצילום שלהם (מראה כללי, תקריבים של: פרח, עלה, פרי).
שמירת התמונות במחשב בתיקייה ייעודית וגיבוי על
דיסק-און-קי.
שיעור 2: זיהוי הצמחים שצולמו בעזרת מקורות מידע שונים
(ברשת: צמח השדה, רמת הנדיב).חיפוש תמונות נוספות שלהם.
שמירת המידע (טקסטים בקובץ word ותמונות), בתיקייה הייעודית – יש
לפתוח תיקיות-משנה לכל צמח.
שיעור 3: הכנת מצגת ובה כרטיסיות ("תעודת זיהוי") ל-3 צמחים
והעתקת פרטים למצגת כיתתית.
בכל כרטיסייה: שם הצמח, שם המשפחה, תמונה/תמונות,
תיאור קצר לזיהוי הצמח וקישורים למקורות מידע ולתמונות ברשת האינטרנט.
שיעור 4: הכנת לוח וטבלת מיון – לכל משפחה עמודה/שורה נפרדת
בלוח.
את לוחות הלוטו אפשר להדפיס, לניילן, לתלות בכיתה,
להכין מהם משחקים לימודיים ולהציג בתערוכה.
|
שיעור 5: השלמת כל הקבצים הדיגיטליים
והמשחקים והצגתם בתערוכה. |
|
הנחיות
למורה |
הערה כללית:
המורים ישקלו אם יש צורך להקנות לתלמידים את מיומנויות המחשב והמידע. אם
מתעורר
צורך כזה, יש להיעזר בקובצי ההנחיות שייכתבו על ידי אנשי משרד החינוך.
לשיעור
הראשון:
- לפני
היציאה לסיור ולצילום הצמחים, מומלץ למורים לסייר בסביבה, ולזהות צמחים
השייכים
למשפחות שנבחרו.
- הקובץ
של לוחות הפרחים כולל נציגים מהנפוצים ביותר ברוב אזורי הארץ. המורים
והתלמידים
יכולים להיעזר בו לזיהוי הצמחים. אם יש בסביבה מיני צמחים, מהמשפחות
הנבחרות, שאינם
מופיעים בלוחות וששמם אינו מוכר לתלמידים, המורים יגידו לתלמידיהם מה שמות
הצמחים
שמצאו.
- לקראת
היציאה לסיור ולצילום הצמחים, חשוב שהתלמידים ישימו לב למאפייני הצמחים
במשפחות
אלה, כדי שיצלמו צמחים השייכים להן ולא צמחים ממשפחות אחרות.
- לרשות
המורה עומד קובץ הכולל תיאור של מאפיינים
של משפחות הצמחים האלה.
- את
הצמחים יצלמו במצלמה דיגיטלית (אפשר גם במצלמת הטלפון הסלולרי). מומלץ
לצלם את תקריבי העלים, את הפרחים ואת הפֵרות על רקע של
דף חלק.
- כדי לזהות את הצמחים אפשר
להדפיס (רצוי בצבע) את הקובץ עם לוחות הצמחים
הפורחים, לניילן אותם ולהביאם לסיור.
לשיעור השני:
- מומלץ
לוודא שהתלמידים יטפלו בכל הצמחים הרלבנטיים – לחלק את מיני הצמחים בין
תלמידי
הכיתה.
- ברוב
אתרי האינטרנט, לחיצה על תמונה בכפתור הימני של העכבר מאפשרת להוריד אותה
אל
המחשב, לתת לה שם מתאים ולשמור אותה במקום מתאים.
- כדאי
לתת הנחיות מפורשות בנוגע למידע הנוסף שהתלמידים צריכים לאסוף על הצמחים
(כגון:
מועדי הפריחה, תפוצה בארץ, האם הצמח מוגן, מבנה הפרח וכדומה).
לשיעור השלישי:
- התלמידים
ייעזרו במשימה זו בקובץ הכנת
מצגת. כאשר מכינים שקופית במצגת, מומלץ לכתוב ולהדביק בה את כל
החומרים
המיועדים לה, ורק אז לעצב אותה, בהתאם להיקף החומרים. אפשר להקדיש לכל צמח
יותר
משקופית אחת, בייחוד אם יש יותר מתמונה אחת שמתאימה לו.
- אם
הדבר אפשרי, מומלץ לבצע בסוף השיעור, את שני השלבים הבאים:
- לרכז
את כל המצגות שהכינו התלמידים, ולאחד אותן למצגת כיתתית גדולה. במקרה כזה,
חשוב
במיוחד לרשום על כל השקופיות את שמות התלמידים שהכינו אותן.
- לאחר
מכן יש לשלוח בדואר אלקטרוני אל כל התלמידים עותקים של המצגת השלמה, או
להעתיק
אותה אל אמצעי הגיבוי והשמירה האישיים של התלמידים. התלמידים יוכלו לעבוד
על המצגת
הכיתתית המשותפת: לסדר את השקופיות העוסקות בצמחים מאותה משפחה, ולסכם את
הסימנים
המיוחדים המאפיינים כל אחת ממשפחות הצמחים שמופיעים במצגת הכיתתית.
לשיעור הרביעי:
- יש
להנחות את התלמידים "לדפדף" בין כל התמונות שצילמו חברי הכיתה, ולבחור
את התמונות הטובות ביותר של כל צמח, תמונות ברורות שמציגות את הנדרש בכל
מקרה.
מתמונות אלה יכינו מבחר של לוחות, של כרטיסיות ושל קלפים, למשחקים
הלימודיים
ולתערוכה.
- משחקים
לימודיים אפשריים: (1) משחק זיכרון (התמונות של אותו הצמח לא חייבות להיות
זהות,
אפשר זוגות של פרח+פרח, של פרח+עלה או של פרח+פרי); (2) רביעיות קלפים
וכדומה.
המורים יצטרכו לסייע לילדים בהכנת חומרי המשחקים. ככל שתהיינה יותר תמונות
טובות,
אפשר יהיה להכין יותר עותקים של המשחקים. כך אפשר יהיה לשחק בהם בו זמנית
בכיתה
בקבוצות מקבילות.
- כדאי להדפיס עותקים אחדים של
הלוחות (רצוי בצבע) ולניילן אותם, כדי להכין מכמה מהם גזירים של כל צמח
בנפרד עבור
משחקי הזיכרון והרביעיות. אפשר להיעזר גם בקובץ מבחר
צמחים, כדי לגזור ממנו כרטיסיות נפרדות.
לשיעור החמישי:
- בתערוכה
כדאי להציג גם תמונות המתארות את השלבים בתהליך הלמידה. אפשר להציג בה
לוחות עם
התמונות שהתלמידים צילמו ועיבדו, וכן חלקים נבחרים מהמצגות, ואת תמונות
כרטיסיות
המשחק שהכינו.
- אם אפשר, רצוי להעמיד מחשב
לרשות התערוכה, כדי שאפשר יהיה לצפות בו במצגות ובקבצים הדיגיטליים
הנבחרים.
|
|