 |
נושא היחידה |
הכרת
המאפיינים של עונות השנה ומדידת שינויים בתנאי הסביבה |
 |
פיתוח |
צוות
מדעים, מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית |
 |
שכבת גיל |
כיתה א |
 |
משך היחידה |
עשרה
שיעורים |
|
סביבת הלמידה |
מחשבים
למורים ולתלמידים |
 |
רציונל למורה |
הנושא עונות השנה עוסק בהכרת
הסביבה ובשינויים החלים בה במשך השנה: בתנאי מזג האוויר, בבעלי-החיים,
בצמחים
ואפילו בהתנהגותנו (בלבוש שאנו בוחרים, בשמירה על טמפרטורה מתאימה בתוך
הבית
וכדומה).
התיעוד של תופעות הקשורות
לעונות השנה מפתח תפיסה חושית ומעניק לתלמידים את האפשרות להרגיש את
התהליכים
בסביבה ולהיות מודעים לקיומם. נושא עונות השנה מזמן אפשרות להכרה ולהתנסות
מעשית במיומנויות
מחשב ומידע המתאימות
לריכוז מידע שנאסף מהשטח, לעיבודו ולהצגתו בצורה ויזואלית, והשוואה בין
הנתונים
השונים שנאספו (בעונות השנה השונות). התנסויות כאלה חשובות להבניית
ייצוגים
מנטליים, יוצרות גירוי להמשך תהליך הלמידה ומזמנות אפשרות לשאול שאלות
ולהעלות
השערות.
תיאור התופעות העונתיות בסביבה
ממוחשבת תורם להתפתחות כישורי למידה ושפה ולשיפורם, ליכולת לייצג את
מחשבותיהם ואת
רעיונותיהם של התלמידים (לדוגמה באמצעות הוספת תמונות) ולהעשרת שפתם.
|
 |
רצף הלמידה |
שיעור 1: הכנת תעודת
זהות למוצר חיפוש מידע בספרים וברשת על סוגים שונים
של סלעים ועל המוצרים המיוצרים מהם. הכנת כרטיסיית "תעודת זהות" למוצרי
אבן שונים (המיוצרים מסוג סלע מסוים).
חיפוש חומר באינטרנט, כתיבה
בקובץ word, שמירת קובץ בתיקייה ייעודית במחשב,
העתקת
כתובות אינטרנט והדבקתן.
שיעור 2: הכנת טבלה
משווה התנסות ישירה להכרת תכונות של סלעים שונים
(תצפיות ובדיקות של תכונות שונות). חיפוש מידע בספרים וברשת על תכונות של
סלע מסוג
מסוים, והכנת טבלת נתונים להשוואה בין סוגי הסלעים (בקובץ word). איסוף נתונים בנוגע לסוגים נוספים
של סלעים מתלמידים אחרים.
חיפוש חומר באינטרנט, שימוש
בטבלה בקובץ word,
שמירת קובץ בתיקייה ייעודית במחשב.
שיעורים 3–4: הכנת
מצגת על מוצרי המפעל ועל תהליכי הייצור
חיפוש מידע נוסף ברשת בנוגע
לתהליכי הפקה וייצור של מוצרי אבן (מוצרים שמיוצרים מסלעים). בניית מצגת
על מוצרי
האבן השונים, על תכונות הסלע ועל תהליכי הפקה וייצור של מוצרים ממנו
(באמצעות מידע
שנאסף גם בשיעורים קודמים). חיפוש תמונות של מוצרי אבן ושל תהליכי הפקת
אבנים
(כרייה) ברשת, הורדת התמונות למחשב והוספתן לקובץ מצגת, שמירת הקובץ
בתיקייה
ייעודית במחשב ושליחתו בדואר אלקטרוני.
שיעור 5: סיכום הנושא
הוראת עמיתים: הצגת חלקים מהמצגת לתלמידים אחרים
(מוצר אחד
ומידע בנוגע לסוג הסלע שממנו הוא עשוי). דיון בכיתה על תכונות הסלעים
השונים ועל
ההבדלים ביניהם, ועל תפקיד הסלעים כמשאב טבע חשוב לאדם.
השתתפות בדיון בכיתה, שימוש
בדואר אלקטרוני. |
 |
מטרות בתחום הדעת
|
- התלמידים יכירו תופעות
הקשורות למזג האוויר, יתארו ויתעדו אותן (טמפרטורה, רוחות, משקעים, סוגי
עננים,
תנאי הקרקע ותופעות עונתיות ביצורים חיים ובכללם גם האדם).
- התלמידים יתנסו באמצעי מדידה
לאפיון מזג האוויר והשינויים החלים בו.
|
|
קשר לתכנית הלימודים |
סטנדרט תוכן
1.4.
התלמידים יכירו מערכות בכדור הארץ וביקום, ויבינו
תופעות המתרחשות בהן.
סטנדרט משנה
1.4.ב.
התלמידים יכירו שינויים בכדור הארץ ותופעות מחזוריות הקשורות בתנועות כדור
הארץ,
ויבינו את השפעתם על מרכיביו החיים והדוממים.
ציוני דרך
תופעות מחזוריות: יום ולילה
ועונות שנה
- התלמידים יציינו תופעות
מחזוריות בכדור הארץ: עונות השנה.
- התלמידים יתארו מאפיינים
מרכזיים בעונות השנה השונות (כגון מצב הקרקע, תנאי מזג האוויר, אורך היום
והלילה,
יצורים חיים נפוצים).
- התלמידים יתארו תופעות
הקשורות במזג אוויר ובשינויים שבו, בדגש על טמפרטורה, על רוחות, על משקעים
(גשם,
שלג, ברד, טל) ועל סוגי עננים.
- התלמידים יתנסו באמצעי מדידה
לאפיון מזג האוויר (כגון מד טמפרטורה ושבשבת), ויאספו נתונים המבטאים מעקב
אחר
שינויים בתנאי מזג האוויר.
|
 |
מיומנויות המאה ה-21 |
מיומנויות חשיבה ולמידה
- מדידה ואיסוף מידע מהשטח
בנוגע למזג האוויר ולתנאי הסביבה, ובנוגע למצב הצמחים, בעלי החיים ובני
האדם במהלך
ארבע עונות השנה
- השוואה בין נתונים שנאספו
בעונות השנה השונות, ייצוג והצגת המידע והידע
- עיבוד מידע והסקת מסקנות
בנוגע למאפיינים הבולטים של כל אחת מעונות השנה.
מיומנויות המחשב והמידע
- כתיבה, עיצוב והדגשת מילים
ומשפטים במעבד תמלילים
- צילום במצלמה דיגיטלית
- שמירת תמונות
- שמירת קבצים בתיקייה
- הוספת תמונות לקובץ וורד
|
 |
ידע מוקדם לשיעור |
בתחום הדעת
התלמידים מכירים את המושגים עונות
השנה, קיץ, סתיו, חורף
ואביב, ומכירים חלק
מהתופעות האופייניות לעונות השנה (ברמה הנלמדת בגני הילדים).
באוריינות מחשב ומידע
פעילות זאת בכיתה א היא הראשונה
באוריינות מחשב ומידע (אין להתבסס על ידע או ניסיון מוקדם בתחום זה).
|
 |
חומרי למידה
|
|
 |
היענות לשונות |
על
המורים להקדיש תשומת לב לכל תלמיד ותלמידה, ובפרט לאלה שנתקלים לראשונה
בעבודה
בסביבה ממוחשבת. יש לשלב שיטות הוראה שונות: למידה עצמית, למידה בקבוצות
ולמידת
עמיתים. |
 |
תוצרי למידה המצופה
מהפעילות |
קובץ
ובו מידע, טקסטים ותמונות, ששמו: [שם התלמיד] – ספר עונות השנה
שלי.
|
|
רצף
הלמידה |
היחידה כוללת 3 משימות
לתלמידים, המתאימות ל-10 שיעורים (משימות 1, ו-3 נמשכות שיעור 1 כל אחת,
ואילו
משימה 2 נפרשת על פני 8 שיעורים).
שיעור 1: עיצוב קובץ בסיסי אישי של ספר
השנה שלי (של כל תלמיד) ושמירתו.
שיעורים 2–9: תיעוד תנאי הסביבה, הצמחים, בעלי החיים ובני האדם
לפחות פעם אחת בכל עונה (בהנחיית המורה), והוספת המידע והתמונות לספר
העונות האישי. שמירת הקובץ לאחר כל עדכון.
|
שיעור
10: השלמת קובץ ספר העונות האישי,
שמירתו ואם אפשר –
העלאתו לאתר בית הספר. סיכום המאפיינים המרכזיים של עונות השנה וההבדלים
ביניהן.
|
|
הנחיות
למורה |
הנחייה כללית
היחידה נכתבה לרצף של עשרה
שיעורים, ויש בה הצעות לפעילויות המתאימות לכל שיעור. עם זאת, כל מורה
יחליט לפי
שיקול דעתו אם לבצע את כל הפעילויות המוצעות או לוותר על חלק מהן. כמו כן,
דפי
הפעילות וחלק מן הדפים הנלווים לפעילות זאת ערוכים בקובצי word. המורים יכולים לשנות
את הקבצים, להרחיב או לצמצם במקומות הנראים להם (לדוגמה, להוסיף עוד דפי
דיווח לכל
עונה לפי מספר התצפיות המתוכנן, או להוסיף מקום לתמונות נוספות), ולהתאים
את
הפעילות לתלמידים שהם מלמדים
שיעור 1
- אפשר להתחיל את השיעור
בפעילות פתיחה לנושא שתעורר את המוטיבציה של התלמידים. לדוגמה: הקרנת
סרטון או
אנימציה של עונות השנה המתחלפות (אפשר למצוא סרטונים באתר youtube), חידון קצר בכיתה – הצגת תמונות או
מושגים (סנדלים, מטרייה, חצב,
חג פסח). לאחר מכן אפשר לשאול את התלמידים באיזו עונה הפריטים שראו
עוסקים.
- השתמשו בקובץ התבנית (ספר
עונות השנה שלי) המצורף ליחידת הלימוד הזאת. תוכלו להתאימו
לצורכי הכיתה שלכם,
להרחיבו או לצמצמו בהתאם לשיקול דעתכם.
- יש להכין מראש תיקייה בשרת
בית הספר או במחשב שבכיתה, שבה התלמידים יוכלו לשמור את ה"ספרים"
האישיים שלהם.
- יש לוודא שכל תלמיד ותלמידה
שומרים במחשב את הקובץ שלהם, בשם הכולל גם את השם הפרטי ושם המשפחה שלהם,
כדי
למנוע בלבול בהמשך הפעילות לאורך השנה.
שיעורים 2–9
- יש לתכנן את אופן המעקב אחרי
השינויים לאורך השנה ואת תדירות איסוף הנתונים בשטח, כך שאיסוף המידע
ועדכונו בספר
עונות השנה האישי של התלמידים יתקיים לפחות פעם אחת בעונה, כלומר: בכל
עונה יוקדש
לנושא שיעור אחד לפחות. יש להנחות את
התלמידים בהתאם.
- יש להנחות את התלמידים לתעד
את הסביבה מנקודות מבט שונות: תופעות של מזג אוויר ושל תנאי סביבה, תופעות
הקשורות
בבני אדם ותופעות הקשורות בצמחים ובבעלי-חיים (בדגש על הצמח או בעל החיים
הספציפי
שבחרו). התלמידים יכולים להשתמש בקובץ התבנית ספר השנה שלי
בתור תבנית לספר
האישי שלהם: לסמן בו את המילים הנבחרות, להשלים משפטים, למלא מידע במקומות
המתאימים ולהוסיף בקובץ תמונות רלוונטיות. המורים יחליטו אם למחוק מקובץ
הבסיס הזה
דברים או להוסיף בו דברים, בהתאם לאזור בארץ.
- מומלץ להנחות כל תלמיד לעקוב
אחרי יצור חי כלשהו: בעל-חיים או צמח כלשהו. רצוי מאוד לצלם את היצור הזה
מדי פעם
בפעם. בסופו של ספר השנה, התלמידים יוסיפו תמונות ותיאור קצר של היצור
שעקבו
אחריו, ושל מה שקרה לו בעונות השנה.
- על התלמידים להוסיף תמונות
מתאימות בחלקים השונים של ספר עונות השנה שלהם. אם זה אפשרי, התלמידים
יכולים לצלם
תמונות בעצמם (הם יכולים, למשל, לעבוד בקבוצות ולהיעזר בהורים או באחים
גדולים).
כמובן שיש להנחות את התלמידים כיצד לצלם במצלמה דיגיטלית
וכיצד להעלות את התמונות למחשב. אפשרות אחרת היא שהמורה יאסוף תמונות
רלוונטיות
המייצגות עונות שונות (צילומים אישיים או תמונות מרשת האינטרנט) ויעבירם
לתלמידים,
או שהמורה יפנה את התלמידים למאגר תמונות מתאים באינטרנט. בכל מקרה, חשוב
להסביר
לתלמידים ולהדגים להם כיצד להוסיף תמונות מתאימות לתוך הקובץ, וכמובן,
לעזור להם
בכיתה במהלך השיעור.
- לצורך מדידת הטמפרטורה יש
לקבוע סדר תורנות של זוגות תלמידים בכיתה. בכל יום שייקבע לאיסוף מידע
בשטח ימדדו
התורנים את הטמפרטורה בחוץ, וימסרו את תוצאות המדידה לכל תלמידי הכיתה. כך יבדקו התלמידים ימים שונים
שייצגו את כל עונות
השנה.
- מזג האוויר:
על התלמידים לסמן ולתעד בספר האישי תופעות כגון מראה השמים, מראה האדמה,
טמפרטורה
(למדוד או לעקוב אחר דיווחי מזג האוויר), ברקים ורעמים, גשם, קשת, שלג
וברד, עוצמת
הרוח (הערכה, בהתאם לתיאור של תנועות העצים), שעת זריחה ושעת שקיעה
(מתפרסמות
בעיתונים וברשת האינטרנט). המורים ישקלו אם לחשב ביחד עם התלמידים את משך
היום
והלילה וכדומה.
- בני אדם:
יש לציין את סוג הלבוש, את השימוש באביזרים (מטרייה, משקפי שמש), את חימום
הבתים
או קירורם וכדומה. רצוי לצלם את הסביבה ואת הלבוש של התלמידים או של
המשפחה
ולהוריד את התמונות למחשב, או למצוא תמונות מתאימות מתוך אוסף תמונות
ולהדביק אותן
בספר העונות האישי.
- צמחים:
יש לסמן ולתעד בספר האישי תהליכים שמתרחשים בצמח שבחרו: שלכת, נביטה,
גדילה,
פריחה, לבלוב, הבשלת פרי, פיזור זרעים וכדומה. אפשר להיעזר באיורים של צמחים
במצבים
שונים המפורסמים באתר החינוך של רמת הנדיב.
- בעלי-חיים:
על התלמידים לציין תופעות שמתרחשות בבעל החיים שבחרו, כגון פעילות ותרדמה,
נדידה,
קינון וכדומה. חשוב להנחות את התלמידים שרוצים לבחור בעל חיים ולעקוב
אחריו לאורך
השנה, ולכוון אותם לבחור בבעל חיים שקל יותר לראות שינויים שחלים בו או
שיש לו
התנהגות עונתית בולטת. לדוגמה, נחליאלי שרואים בעיקר בסתיו או ציפורים
נודדות כמו
עגורים או חסידות.
שיעור 10
- בשיעור זה התלמידים יוכלו
לעדכן את התוכן ואת העיצוב של ספר השנה האישי שלהם. כן הם יכינו דיווח
מיוחד על
הצמח או על בעל החיים שתיעדו במשך השנה (מומלץ להציג תמונות אחדות שלו,
לפי רצף
העונות, ולהראות את השינויים שחלו בו בכל עונה ועונה). בסוף השיעור תהיה
שיחה
במליאה והתלמידים יסכמו את מה שלמדו וישלימו את הטבלה.
- אפשרות אחרת: אפשר להנחות את
התלמידים לארגן את ספר עונות השנה, לתאר את בעל החיים או את הצמח הנבחר
ולהוסיף את
התמונות המתאימות כעבודת בית. בשיעור 10 יציגו התלמידים את עבודתם לכל
הכיתה או
בקבוצות, ואז יסכמו בעבודה כיתתית את השינויים ואת ההבדלים בין העונות
וישלימו את
הטבלה המסכמת (בסוף הקובץ).
- הטבלה המסכמת, שמופיעה בסוף
הקובץ של ספר העונות לתלמיד, מפורטת לסעיפים רבים. אפשר לערוך אותה וליצור
טבלה
כללית יותר, שבה הקריטריונים פחות מפורטים, ובטבלה זו יתארו התלמידים
באופן חופשי
יותר את המאפיינים השונים של כל עונה (תנאי הסביבה ומזג האוויר, מצב
הצמחים, בעלי
החיים ובני האדם).
- אם הדבר אפשרי, מומלץ לשלוח אל
המשפחה בדואר אלקטרוני את ספר השנה של כל תלמיד או להעלותו לאתר בית הספר,
וכך
התלמידים יוכלו להראותו לבני המשפחה ולשאר תלמידי בית הספר. אפשר אף
להדפיס את
הספרים ולהציגם בתצוגה בבית הספר.
.
|
|