|
תחום תוכן מדע וטכנולוגיה | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מהלך השיעור |
גוף האדם כמערכת שקופית מס' 1 |
||||
ביחידה זו נלמד על – שקופית מס' 2 |
||||
מהלך ההוראה | מבנה היחידה שקופית מס' 3–4 הגוף כמערכת – פתיחה חלק 2 א. איברים ומערכות בגוף האדם – חקר מידעניב. איברים ומערכות בגוף האדם – הסקת מסקנות חלק 3 א. הגוף כמכונה – סרטוןב. הגוף כמכונה – מטלת ביצוע ג. הגוף כמכונה – סיכום חלק 4 א. קשרים בין מערכות בגוף – חקירהב. שיתוף פעולה בין מערכות – סיכום חלק 5 א. מערכות בגוף האדם – סרטוןב. מערכות בגוף האדם – סיכום חלק 6 מה קורה כשדני משחק בחצר? – יישום
|
פתיחה | הנחיות לתלמיד | המלצות למורה | |
חלק 1: הגוף כמערכת – פתיחה שקופית מס' 5–6 דיון בכיתה גם בחיי היומיום אנחנו משתמשים במילה "מערכת", כפי שנראה בדוגמאות האלה: ענו על השאלות שלפניכם. 1. מה זו מערכת חשמל? |
חלק 1: הגוף כמערכת – פתיחה דיון בכיתה מטרת הדיון לגרות להבנת המושג מערכת. מאפיינים של מערכת |
||
גוף השיעור | חלק 2א: איברים ומערכות בגוף האדם – חקר מידעני שקופית מס' 7עבודה בקבוצות התבוננו במפות של מערכות בגוף האדם.בחרו במפה של מערכת אחת וענו על השאלות שלפניכם. 1. מה התפקיד של המערכת? איזה צורך קיום היא מספקת? 2. אילו איברים יש במערכת? רשמו את שמותיהם. 3. מהו הקלט של המערכת? 4. מהו הפלט של המערכת? 5.מה הקשר בין האיברים במערכת? כיצד הסדר שלהם במערכת עוזר לה לפעול? |
חלק 2א: איברים ומערכות בגוף האדם – חקר מידעני עבודה בקבוצות שאלה 1 – תפקיד המערכת. תפקידה לספק צורך קיום של הגוף (אספקת חמצן והרחקת פחמן דו-חמצני, אספקת מזון ומים, הרחקת פסולת – הפרשה), או לקשר בין המערכות (למשל, מערכת הדם ומערכת העצבים מקשרות מערכות שונות למוח, האחראי על פעולתן). שאלה 2 – איברי המערכת. על כל קבוצה לרשום את שמות האיברים במערכת שבחרה. שאלה 3 – הקלט של המערכת. החומרים הנקלטים הם אוויר לנשימה, שתייה ומזון. שאלה 4 – הפלט של המערכת. מערכת שמספקת לגוף צורכי קיום מעבירה אותם לדם (נשימה: חמצן, עיכול: מזון ומים). פלט אחר הוא הפרשת עודפי החומרים אל מחוץ לגוף (פחמן דו-חמצני, שתן וצואה). תפקידה של מערכת הנשימה הוא לספק חמצן לגוף ולהרחיק עודפי פחמן דו-חמצני. לשם כך יש למלא את הריאות באוויר המגיע מחוץ לגוף, שיש בו ריכוז גבוה של חמצן. אחרי שהחמצן הועבר אל הגוף והפחמן הדו-חמצני הגיע מהגוף אל הריאות, יש לרוקנן. תוכלו למצוא מידע נוסף בספרי הלימוד. |
|
חלק 2ב: איברים ומערכות בגוף האדם – הסקת מסקנות שקופית מס' 8–9 עבודה בקבוצה 2. השוו בין הגדרת המושג מערכת על פי המערכת בגוף האדם לבין הגדרתו על פי מערכות שאתם מכירים מחיי היומיום. כתבו מה דומה ומה שונה בין שתי ההגדרות. 3. רשמו את המאפיינים המשותפים לכל המערכות, וכתבו הגדרה משותפת למושג מערכת. דיון בכיתה 1. מהי ההגדרה של מערכת? 2. מה פירוש הביטוי הגוף כמערכת? 3. הסבירו מה היה קורה לגוף לולא פעל כמערכת. |
חלק 2ב: איברים ומערכות בגוף האדם – הסקת מסקנות עבודה בקבוצה בשאלות המכוונות את פעילות התלמידים מוצגים מרכיבים של הגדרת המערכת: תפקודה, האיברים המצויים בה, הקלט שלה, הפלט שלה והאופן שבו איבריה פועלים יחדיו כדי למלא את תפקידה. מאפייני המערכת דיון בכיתה |
||
חלק 3א: הגוף כמכונה – צפייה בסרטון שקופית מס' 10 |
חלק 3א: הגוף כמכונה – צפייה בסרטון דרכי עבודה אפשר לתת לתלמידים דף ובו תמונה של גוף האדם, כדי שיסמנו בתמונת הגוף את המערכות שזיהו. |
||
חלק 3ב: הגוף כמכונה – מטלת ביצוע שקופית מס' 11–12 עבודה עצמית 1. אילו איברים זיהיתם במערכות שלפניכם?2. מה תפקידן של המערכות שלפניכם, ואילו צורכי קיום הן מספקות? 3. היכן בגוף נמצאת כל מערכת? 4. שימו לב! מה מתרחש במוח? מה הקשר בין המוח לפעולות המתבצעות במערכות השונות בגוף? |
חלק 3ב: הגוף כמכונה – מטלת ביצוע עבודה עצמית לתלמידים המתקשים כדאי לתת שאלות מכוונות וממקדות, כדי שיעקבו אחר החלקים השונים במכונה בתשומת לב. שאלה 2 – תפקיד המערכות. מערכת הנשימה קשה יותר להבנה, ויש לכוון את התלמידים לכך. בסרטון יש דגש על המוח, שעליו כמעט לא לומדים. על התלמידים להבין שהמוח הוא שמפעיל את כל המערכות בגוף, כמנצח על התזמורת. שאלה 4 – המוח הוא הפיקוד העליון, הוא מפעיל את כל המערכות בגוף ומפקח על פעולתן. |
||
חלק 3ג: הגוף כמכונה – סיכום שקופית מס' 13 דיון במליאה הסבירו את המשמעות של השם הזה. |
חלק 3ג: הגוף כמכונה – סיכום דיון במליאה |
||
חלק 4א: קשרים בין מערכות בגוף – חקירה שקופית מס' 14 עבודה בקבוצה העלו לקובץ שיתופי ב-Google Docs את הקשרים שמצאתם בין שתי המערכות שבדקתם, וענו על השאלות שלפניכם. 1. תארו את שיתוף הפעולה המתקיים בין המערכות. 2. מה החשיבות של שיתוף פעולה זה? 3. מה היה קורה לולא התקיים שיתוף הפעולה הזה? |
חלק 4א: קשרים בין מערכות בגוף – חקירה עבודה בקבוצה תפקיד חלק זה הוא להמחיש את הצורך בשיתוף פעולה בין המערכות. המורים יבחרו במערכת טכנולוגית פשוטה כלשהי, כמו למשל קומקום חשמלי או נורה חשמלית, וישאלו מה יקרה אם יחסר חלק במערכת. |
||
|
|
חלק 4ב: שיתוף פעולה בין מערכות – סיכום שקופית מס' 15 דיון במליאה התבוננו במסמך השיתופי של הקבוצות בכיתה. כל שתי קבוצות בדקו את הקשר הקיים בין שתי מערכות שונות בגוף.ענו על השאלות שלפניכם. 1. בין אילו מערכות בגופנו קיים שיתוף פעולה, על סמך הממצאים במסמך השיתופי ועל פי הסרטון גוף האדם כמכונה? 2. מהו שיתוף הפעולה המתקיים ביניהן? 3. מהי החשיבות של שיתוף פעולה זה? 4. מה היה קורה לולא התקיים שיתוף פעולה זה?
|
חלק 4ב: שיתוף פעולה בין מערכות – סיכום דיון במליאה שאלה 1 – המערכות המקיימות ביניהן שיתוף פעולה. כל המערכות מקיימות ביניהן שיתוף פעולה. שאלות 2 ו-3 – שיתוף הפעולה וחשיבותו. שיתוף הפעולה תורם לתפקוד מיטבי של הגוף בקליטת החומרים הנחוצים לגוף ממערכת הנשימה וממערכת העיכול, בהעברתם (באמצעות מערכת הדם) לכל התאים בגוף ובפליטת חומרי פסולת אל מחוץ לגוף (פחמן דו-חמצני דרך הריאות, הפרשות בשתן ובצואה). שאלה 4 – לולא התקיים שיתוף הפעולה. כאשר מוציאים רכיב אחד מהמערכת, הוא פוגע בתפקודה של כל המערכת. לולא שיתוף הפעולה בין המערכות הרבות שבגופנו, הגוף לא היה יכול להתקיים ולפעול כיחידה אחת, מערכת-על. |
|
|
חלק 5א: מערכות בגוף האדם – סרטון שקופית מס' 16 צפו בסרטון גוף האדם – מערכות באתר בריינפופ.דונו בכיתה: |
חלק 5א: מערכות בגוף האדם – סרטון בסרט זה אמנם מוזכרות גם מערכות שאינן נלמדות בבית הספר היסודי, אבל מוסבר בו יפה מדוע הגוף הוא מערכת-על. |
סיכום | חלק 5ב: מערכות בגוף האדם – סיכום שקופית מס' 17 עבודה עצמית 1. סכמו את ההבדלים בין כל מערכת בגוף לבין הגוף כמערכת-על.2. "אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד": כיצד מתאר המשפט הזה את הגוף כמערכת-על? |
חלק 5ב: מערכות בגוף האדם – סיכום עבודה עצמית הגוף כמערכת-על – מערכת העצבים והמוח מפעילה את כל המערכות בגוף, מתאמת ומבקרת את הפעילות שלהם. מערכת הדם מקשרת בין כל המערכות, מספקת להן מה שהן צריכות ומרחיקה מהן חומרי פסולת. | |
יישום | חלק 6: מה קורה כשדני משחק בחצר? – שקופית מס' 18–19 עבודה בקבוצה בכל הפסקה דני משחק כדורגל עם חבריו בחצר. 1. אילו מערכות פועלות בגופו של דני כשהוא משחק בחצר?2. מה התפקיד שממלאת כל מערכת כדי שדני יוכל לשחק? 3. הציגו דוגמה לפעילות אחת שבה נדרש שיתוף פעולה בין מערכות בזמן שדני משחק. 4. הסבירו מה חשיבות שיתוף הפעולה בין המערכות השונות. 5. מה היה קורה לולא היה מתקיים שיתוף פעולה בין המערכות השונות? 6. מה היה קורה אם מערכת אחת בגוף לא הייתה מתפקדת בזמן המשחק? הציגו דוגמה והסבירו אותה. |
חלק 6: מה קורה כשדני משחק בחצר? – דרכי עבודה 2. אפשר לתאר מצבים של מחלה שבה מערכת כלשהי אינה פועלת באופן תקין.
|
|
רפלקציה | שקופית מס' 20
ענו על השאלות שלפניכם במשפט אחד. |