 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
כדי להבין מהו קלימוגרף, הבה נצפה במצגת.
תוך כדי הסבר המורה ידגיש את הנושאים הבאים:
- מקור השם
- ייצוג המשקעים על ידי עמודות - במילימטרים, במשך חודשי השנה
- ייצוג הטמפרטורות על ידי קו - במעלות צלזיוס, במשך חודשי השנה
- כמות משקעים שנתית
- משרע הטמפרטורות
המורה לתלמידים:
אחרי שהבנו מהו קלימוגרף, בואו ננתח את הקלימוגרף של תל אביב (אקלים ים תיכוני).
המורה יחלק דף עבודה לכל זוג תלמידים, שיענה עליו תוך כדי הסתכלות בקלימוגרף תל אביב המופיע בספר הלימוד "מישור החוף התיכון והדרומי וצפון הארץ" בעמוד 72.
וכן המורה יקרין על הלוח את הקלימוגרף של תל אביב
(מתוך הקישור לספר הלימוד בעמוד 72)
דף העבודה לתלמיד
הנחיה למורה לדף העבודה:
מאפייני האקלים הים תיכוני הם שתי עונות עיקריות - חורף קר וגשום וקיץ חם ויבש; שתי עונות מעבר - סתיו ואביב.
|
15 דקות |
 |
גוף השיעור |
|
|
 |
סיכום |
|
|
 |
יישום |
סיכום השיעור ייעשה על ידי בדיקת התלמידים את דף העבודה.
בדיקת דף העבודה תיעשה באופן הבא:
כל זוג תלמידים יחליף עם זוג תלמידים אחר את דף העבודה ויבדוק אותו מתוך מחוון שהמורה מקרין במצגת הבאה.
בדיקת דפי העבודה של התלמידים תלווה בציון שהתלמידים ייתנו לחבריהם לפי המחוון במצגת, וכן יחויבו לתת הערות חיוביות לחבריהם. ההערות ייכתבו על ידי המורה על הלוח, ומתוכן התלמידים יבחרו את ההערה המתאימה:
- מצוין
- כל הכבוד
- השקעתם – הצלחתם, המשיכו כך!
- תשובותיכם מדויקות ביותר, אך התשובה לשאלה _____ לא מדויקת.
- עניתם יפה על רוב השאלות, אך בדקו שוב את תשובותיכם לשאלות.
מצגת מחוון לבדיקת דף עבודה
|
30 דקות |
 |
עבודה פרטנית |
נותנים לתלמידים דף הנחיות לבניית קלימוגרף.
התלמידים בונים את הקלימוגרף.
|
|
 |
העשרה |
אחרי שלמדנו על האקלים הים תיכוני מניתוח הקלימוגרף
של תל אביב, הבה נבדוק את נושא החקלאות באקלים הים תיכוני.
קראו עמוד 78 בספר הלימוד "מישור החוף התיכון והדרומי וצפון הארץ" וענו על השאלות הבאות:
- הסבירו מה הם גידולי בעל ומה הם גידולי שלחין.
- ציינו שני יתרונות בחקלאות לאקלים הים תיכוני.
- ציין שני חסרונות בחקלאות לאקלים הים תיכוני.
|
|
 |
סיכום ורפלקיציה |
מה למדתם בשיעור שלא ידעתם קודם?מה עניין אתכם במיוחד? מה אהבתם בשיעור?
|
5 דקות |
 |
מעבדת מחשבים |
הכנת קלימוגרף של אקלים מדברי.
|
|
 |
שיעורי בית |
השלמת המשימה ועריכת השוואה בין שני אזורי האקלים (ים תיכוני ומדברי) באמצעות הקלימוגרפים.
|
|